Het kind centraal bij onveiligheid thuis

17 oktober, 2022
Workshop1 (1)

Als je werkt met gezinnen die te maken hebben met geweld, verwaarlozing en misbruik, heb je veel op je bord. En meestal ook nog eens een (over)volle caseload, waardoor de werkdruk altijd hoog is. Veel van je tijd en aandacht gaat op aan je contacten met ouders, overleg met collega’s en andere instellingen, rapportage en geregel. Dan kan het een uitdaging zijn om ook de kinderen om wie het gaat (regelmatig) te spreken over hun beleving, vragen en behoeften.

En als het je wel lukt om de kinderen te spreken, zit daar soms een jongere tegenover je die helemaal niet met jou wil praten. Die jou wantrouwend aankijkt en vraagt of je alles zeker ook weer doorvertelt aan zijn ouders. Of een kleuter die niet begrijpt waarvoor je komt en steeds wegloopt uit het gesprek om te gaan spelen. Of een kind met allerlei stressklachten, zoals nachtmerries, bedplassen en woede-uitbarstingen, waarover je je zorgen maakt, maar die alleen maar sociaal wenselijke antwoorden geeft.

In deze training leer je hoe je een kind helpt om zich veilig genoeg te voelen om zijn verhaal, wensen en behoeften te uiten, hoe je aansluit bij wat een kind kan en aankan, hoe je op een zorgvuldige manier in gesprek gaat over mogelijk seksueel misbruik en welke dingen je vooral aan de politie moet overlaten. Door een goed gesprek krijgen kinderen meer grip op het ingewikkelde traject waarin ze zijn terechtgekomen en kun jij hen beter helpen, waardoor je meer voldoening haalt uit je werk.

Deze training is heel praktisch, geeft je echt handvatten en zou eigenlijk verplichte kost moeten zijn in ons werk.

Voor wie:

Deze 2,5-daagse training is bedoeld voor professionals die betrokken raken bij kinderen en gezinnen vanwege zorgen om de veiligheid in het gezin. Zoals: medewerkers van Veilig Thuis, jeugdbescherming, ambulante spoedhulp, specialistische jeugdhulp, Raad voor de Kinderbescherming, pleegzorg, maatschappelijke opvang en kindhulpverleners of andere jeugdprofessionals uit een sociaal wijkteam.

“Ik vond Marike een fijne trainer met veel kennis van zaken. Haar verfijnde gevoel voor humor maakt het tot een fijne training. Ze heeft veel expertise en veel praktische nuttige tips. Echt complimenten."

Programma:

Dag 1, ochtend: Een spannend gesprek veilig maken voor het kind
Ryan (15) vertelt dat hij het wel redt, ondanks de depressies van zijn moeder. Jouw indruk is anders. Lara (9) vraagt waarom ze eigenlijk met jou in gesprek moet. Gina (11) wil pertinent niet dat je aan haar ouders vertelt wat jullie hebben besproken. Hoe zorg je ervoor dat deze kinderen zich voldoende veilig, gehoord en gezien voelen door jou? Hoe zorg je dat ze de context van jullie gesprek begrijpen? En hoe geef je een kind meer gevoel van regie over het proces, terwijl je je ook houdt aan protocollen en werkafspraken?

Tijdens deze ochtend leer je:

  • De paniek van een kind kalmeren als hij om geheimhouding vraagt
  • Uitleggen waarom en waarover je met het kind in gesprek wilt, terwijl je je eigen oordeel parkeert
  • Vertrouwen opbouwen tijdens het gesprek, zodat een kind zich veilig genoeg voelt om zijn verhaal te doen

Dag 1, middag: Leeftijdsgericht communiceren, van peuters tot pubers!
Een kleuter die van de hak op de tak over van alles kletst, maar niets vertelt waar jij wat aan hebt. Een kind dat niet begrijpt waarom hij niet gewoon thuis kan blijven wonen. Een jongere die zich verstopt in z’n hoodie en zwijgend naar z’n schoenen kijkt. Hoe sluit je aan als een kind heel jong is en weinig concentratie heeft voor een gesprek? Hoe leg je ingewikkelde zaken uit op het niveau van het kind? Hoe stimuleer je een jongere die niemand meer vertrouwt om toch zijn verhaal te doen en mee te denken over oplossingsrichtingen?

Tijdens deze middag leer je je taalgebruik en gesprekstechnieken afstemmen op het begripsniveau, de beleving en ontwikkelingsleeftijd van het kind.

Het is de eerste keer dat ik de opbouw bij een training zo prettig vond dat ik geen last had van faalangst of om de draad kwijt te raken. Ik heb een hele positieve ervaring opgedaan in het oefenen van een kind-gesprek, samen met een acteur. Het geeft me veel vertrouwen over wat ik kennelijk in huis heb en wat ik uit kan bouwen.

Dag 2, ochtend: Do’s en don’ts bij praten over seksueel misbruik
Nachtmerries, bedplassen, schrikken bij aanraking en woedeaanvallen kunnen een signaal zijn van seksueel misbruik, maar dat hoeft niet. Om erachter te komen hoe het zit, zul je dus in gesprek moeten. Maar seksueel misbruik is een beladen onderwerp en ook nog eens een strafbaar feit, waardoor je met allerlei richtlijnen te maken hebt, om een eventueel later politieonderzoek niet in de weg te lopen. Hoe ga je in gesprek over signalen zonder het verhaal van het kind te beïnvloeden? Wat mag je wel en niet doen in deze gesprekken, mocht er nog een politieonderzoek volgen? En last but not least: hoe zorg je ervoor dat zowel het kind als jijzelf je voldoende op je gemak voelen om over dit onderwerp te praten?

Tijdens dit dagdeel leer je:

  • Uitnodigen om te praten, zonder sturend te zijn
  • Het kind ontschuldigen en zijn gevoelens normaliseren
  • Empathisch te zijn waar het kan en neutraal waar het moet
  • Wanneer je politie of traumabehandeling moet inschakelen

Dag 2, middag: Doen wat werkt voor jou en het kind: hoe kan het nog beter?
Tijdens de eerste drie dagdelen heb je kennis en vaardigheden opgedaan voor verschillende onderdelen van een gesprek, voor het praten met kinderen van verschillende leeftijden en specifiek voor het praten over seksueel misbruik. Maar: ieder kind is anders en elke hulpverlener ook. Bovendien komt geen enkele situatie precies overeen. Hoe integreer je al deze vaardigheden in een ‘willekeurig’ gesprek? Welke dingen werken wel en niet voor jou én voor het kind dat tegenover je zit?

Tijdens de middag van dag 2 oefenen we met lastige gesprekken, waarbij alle opgedane vaardigheden aan bod komen. Dit helpt je om je bewust te worden van wat werkt, zodat je ook de lastige gesprekken met meer vertrouwen tegemoet ziet.

t-tweedaagse

Laatste ochtend: Verdiepen en verankeren
Na de eerste twee trainingsdagen pas je het geleerde toe in kindgesprekken die je in je werk voert. Sommige dingen zullen je gemakkelijk afgaan, andere dingen blijken soms nog best lastig. De praktijk is weerbarstig en dilemma’s horen daarbij. Tijdens dit laatste dagdeel breng je een dilemma of lastige casus in. Samen bekijken we welke concrete tips jou en de anderen verder kunnen helpen en zetten we de punten op de i.

"Marike heeft een hele fijne en duidelijke manier van uitleggen, veel praktijkvoorbeelden van hoe je met kinderen praat. Ik wilde alles wel opschrijven van wat ze vertelde aan voorbeelden in de praktijk. Bij alles dacht ik: 'JA! zo wil ik dat ook gaan doen.' Het is duidelijk te merken dat ze heel goed weet waar ze over praat, veel ervaring heeft en ook echt feeling heeft met het onderwerp."

Voorbereiding:

  • Voordat de training start, vul je een intakeformulier in waarin je je leervragen en een lastige praktijksituatie beschrijft.
  • Voorafgaand aan alle bijeenkomsten lees je de aangegeven hoofdstukken uit het 'Praktijkboek praten met kinderen over kindermishandeling' (Van Gemert, 2019) en bekijk je een filmpje dat relevant is voor de komende bijeenkomst.

Verwerking:

  • Tussen de trainingsdagen in pas je het geleerde toe in een kindgesprek. Daarop reflecteer je in een reflectieverslag, waarop je feedback krijgt van de trainer.

"Echt een super fijne training. Hij is goed georganiseerd, gestructureerd, leuke en 'nieuwe' opdrachten (niet de standaard oefeningen tijdens trainingen), fijne feedback en veel helpende tips. Echt een aanrader."

Praktisch:

De training vindt plaats op een fijne locatie in Utrecht, goed bereikbaar met OV, auto en fiets. Bij inschrijving ontvang je meer info.

Data:

  • dinsdag 7 maart 2023 (9.30 – 16.45)
  • donderdag 6 april 2023 (9.30 – 16.45)
  • dinsdagochtend 9 mei 2023 (9.30 – 12.30)

Aantal deelnemers: 8 – 12.

Investering

Kosten voor deelname*: € 825,- (vrijgesteld van BTW).
Let op: indien je je aanmeldt vóór 15 januari 2023, geldt een vroegboekkorting van €75,-. Je betaalt dan dus €750,- voor je deelname.

*Bij deelname ontvang je een gratis exemplaar van het Praatboek.

Bij deze training maak je gebruik van het Praktijkboek praten met kinderen over kindermishandeling. Een aantal hoofdstukken geldt als verplichte literatuur. Je schaft het boek vooraf zelf aan, ivm voorbereidend leeswerk.

Deze training is geaccrediteerd bij SKJ (kamer: jeugd- en gezinsprofessionals) met 28 punten. Om je de SKJ-punten te kunnen toekennen is 100% aanwezigheid verplicht, evenals het inleveren van de huiswerkopdrachten.

"Ik heb ontzettend veel geleerd. De gesprekscirkels zijn makkelijk toe te passen tijdens de gesprekken met kinderen. Door hiermee te werken, is het nog zichtbaarder geworden hoe belangrijk het is om het doel, de veiligheid en de verantwoordelijkheid goed voor ogen te hebben en te bespreken"

  • Als je op de aanmeldknop klikt, kom je vanzelf in de betalingsomgeving terecht, waar je je gegevens kunt invullen.
  • Je kunt kiezen voor betaling via IDeal of via overboeking. Als je kiest voor overboeking, kun je de factuur op een later moment (laten) voldoen.
  • Indien jouw werkgever betaalt, vul dan eerst je eigen mailadres in en vink vervolgens het vakje 'iemand anders betaalt' aan. Vul dan de factuurinformatie in, zodat die bij de juiste personen/afdeling terecht komt.
  • Wanneer je meer dan één persoon aanmeldt (of wanneer je een aanmelding doet namens iemand anders), dan verzoeken we je vriendelijk om de namen en mailadressen van de betreffende deelnemers te mailen aan administratie@academiepratenmetkinderen.nl zodat we ervoor kunnen zorgen dat iedereen op tijd de juiste informatie ontvangt.

Wil je eerst nog wat meer informatie? Neem dan gerust contact op.

"Inspirerende, leerzame training. Ik zou hem iedereen aanraden. Ik ben me nu meer bewust van de belangrijke pijlers voor een gesprek met een kind. Collega's merken nu al aan ons dat we de training hebben gevolgd en dat ze wat gemist hebben ;-)"

Graag tot ziens bij de training!

Deze training wordt ook incompany gegeven.

Delen: